top of page
Zoeken
Foto van schrijverMagda Rijs

Interrail vs vliegen: een tweeluik

Als je dan zo min mogelijk wil vliegen zoals wij, hoe dan wel? Volg hier onze perikelen om met de trein op vakantie te gaan met een gezin.

Alle aantekeningen van het plannen van de reis. (Foto: Aardemeerwaarde.nl)


Het eerste deel: de voorbereiding

We zagen in het boek ‘Amazing Train Journeys’ van Lonely Planet, een prachtige rit door de Alpen! Met een uitzicht om van te watertanden. Treinreizen is zo ontzettend veel gezonder voor onszelf en de aarde. Onze ziel reist met de snelheid van een paard. Je hebt ‘t nodig om het landschap te zien veranderen en de afstand echt te voelen. Dan kom je tot rust.

Dus: wij gaan lekker met de trein naar Italië in de meivakantie.


De app zegt dat we 90% CO2-uitstoot gaan besparen. Daar doe je het dan voor!


Proberen op eigen houtje te boeken online

Februari: We bellen de treinreiswinkel. Onmogelijk. Alles online. In grote steden kan je wel naar een treinreiswinkel, hier niet. We kregen bericht terug met uitleg over hoe we het later allemaal zelf konden boeken.

Eind februari probeerden we het weer. Totaal onoverzichtelijke sites, en telkens maar weer geen treinen te boeken, maar ook niet uit te zoeken. Geen succes.

Begin maart gingen we er weer voor zitten en hadden we meer resultaat. Een nachttrein van Amsterdam naar München en dan overstappen op die Panorama treinrit via Innsbruck naar Venetië.

Stoelreserveringen à 150 euro en voor de zitplaatsen ook. We komen op 413,40 euro voor alleen de heenreis. De terugreis werd enorm veel duurder. Wel 800 euro! Ondoenlijk. Er zou veel meer in deze schone manier van reizen moeten worden geïnvesteerd, in plaats van in fossiele brandstoffen. Grrr. Je wil graag meewerken aan een schonere aarde maar er zijn grenzen aan je budget.


Interrail is toch voor jongeren?

Dan schiet me mijn interrail uit 1987 te binnen. Is dat er eigenlijk nog? JA!

Een interrail kaart werkt tegenwoordig wel anders. Je hebt passen voor één land, of Global. Dan voor minimaal vier reisdagen oplopend tot een maand of langer. Voor ons zou vier dagen afdoende zijn. Drie kaarten en 10% voorjaarskorting verder hebben we 638 euro afgerekend. Twee van 232 euro en een jongerenpas van €174. Meer dan vliegen maar dit is ons retourtje en met nachttreinen spaar je twee keer een overnachting uit.


Er komen nog wat reserveringen bij, en heel veel zweetdruppels om vooral die te boeken. Wat wel moet. De app die bij een interrailkaart hoort is handig, je kunt bijna alles hierop regelen zegt de reclame…


De reis die wij willen gaan afleggen.


Na een driekwart dag vloekend en tierend proberen, heb ik de heenreis voor elkaar en boek ik de volgende dag de terugreis. Juist in de periode dat we terugreizen zijn er werkzaamheden aan ‘t spoor, maar dat weet ik pas als ik na lang wachten iemand spreek van het internationale reizenloket bij de NS.

Terug wordt het dus Venetië-Milaan-Bazel-Frankfurt-Amsterdam. Wel met hoge snelheid maar geen bedjes tijdens het nachtelijke stuk. Als we de plaatjes mogen geloven klap je de zitstoelen uit en lig je alsnog bijna horizontaal. Alsnog veel comfortabeler dan die absurde korte beenruimte bij economy vliegreizen. Ik word zelf nerveus van vliegen en hou niet van al ‘t gedoe vooraf bij de douane. Of: even een koffie op Schiphol en je reisbudget is met 10% geslonken. Dat zal in de trein ook niet veel beter zijn, maar we kunnen wel douchen en eten & drinken meenemen.



Ondanks dat heel wat bloed zweet en tranen kostte ben ik dat nu bijna vergeten en heb ik alleen nog maar zin in ons tripje met de trein. Na de vakantie deel 2 van ons avontuur.

Ciao!


Inspiratie

Een inspirerend artikel over een familie die interrailend op zomervakantie ging. Kinderen tot 11 jaar gaan gratis mee! En je kunt spelletjes doen onderweg, naar de wc, slapen, lopen, uit t raam staren, lezen. Als ouders best een fijn vooruitzicht. Toch? Lees hier: tinyurl.com/interrailenzonderschaamte..

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page