NIVEAU
De lessen zijn geschreven op tekstniveau voor het VMBO. De opdrachten zijn inspiratieopdrachten waarbij de docent beslist over de mate van diepgang, doorvragen etc. Al naar gelang het niveau van (groepjes) leerlingen differentieert de docent hierin. Verdiepings/ uitbreidingsopdrachten voor HAVO/VWO zitten erbij, die kunnen docenten inzetten of overslaan. Het tekstniveau is tevens geschikt voor eind basisschool.
VERTREKPUNT
Wat maakt dat we best wat weten over klimaatopwarming -ook deze kids-, maar ons koopgedrag maar zo moeizaam veranderen?
Welke vragen hebben kinderen hierbij? Waar zitten deze leerlingen mee? Hoe motiveren we deze jonge mensen? Waarop komen ze in actie? (Nota bene: niet ‘actie' als in demonstreren op het Malieveld, maar als consumentengedrag, keuzeverandering.)
In proeflessen zeggen deze kinderen: “Duurzaam is te duur voor mij”, en “Wat maakt het uit, we zijn met te weinig om het te veranderen.” Dat was de sleutel om bij ze binnen te komen.
DOELGROEP
Uit ontwikkelingspsychologisch onderzoek blijkt dat je effectiever kunt kijken naar de vroeg-adolescenten van 10-15 jaar, dan de scheidslijn PO-VO te hanteren. Vanaf een jaar of 10 gaan kinderen losser komen van hun ouders/ eigen gezin, en zoeken ze iets nieuws. Maar, anders dan individueel 'stevigere’ 15+ kinderen, zoeken ze een nieuwe groepsidentiteit, want geheel individueel is nog erg eng.
Hierdoor bleek de methode ook van toepassing en geschikt te zijn voor groep 7/8 primair onderwijs.